پرسپولیس به مشهد منتقل می شود؟ نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد
سرخط خبرها

تیم ملی فوتسال باید پوست اندازی کند

  • کد خبر: ۸۲۲۱۸
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
تیم ملی فوتسال باید پوست اندازی کند
لزوم تغییر نسل تیم ملی فوتسال با توجه به عملکرد ایران در این جام جهانی، به شدت احساس می‌شود.

حمیدرضا معصومیان | شهرآرانیوز؛ حذف در یک چهارم نهایی جام جهانی به خو دی خود فاجعه به حساب نمی‌آید، اما برای تیمی که سال هاست قهرمان بلامنازع قاره خود و تیم سوم جام جهانی قبلی است، اتفاق خوشایندی نیست؛ به ویژه اینکه در این دوره بخت همراه تیم ملی بود و آن‌ها تا همین بازی با قزاقستان که منتج به حذف آن‌ها شد، چالش دشواری نداشتند.

قرار گرفتن در یک گروه به نسبت آسان (در سطح جام جهانی) و یک مسیر خوب تا یک چهارم نهایی، همه را به حضور تیم ملی فوتسال در جمع ۴ تیم برتر جهان امیدوار کرده بود، اما این امید حبابی بود که در جدی‌ترین بازی ایران در جام جهانی ترکید؛ جایی که ایران نمایشی نا امید کننده برابر قزاقستان داشت و پیروزی ۲ بر ۰ در نیمه اول را با شکست عجیب ۳ بر ۲ عوض کرد.

لزوم تغییر نسل تیم ملی

بازی با قزاقستان و به طور کلی حضور ایران در جام جهانی لیتوانی نشان داد نسل کنونی تیم ملی فوتسال به انتهای خط رسیده و لازم است یک دگردیسی کامل در این نسل انجام شود. میانگین سنی ۲۹ سال تیم ملی و حضور چندین بازیکن اصلی تیم که بیش از ۳۰ سال دارند، ضعفی بود که خود را در این مسابقات نشان داد. اصغر حسن زاده، مهدی جاوید و احمد اسماعیل پور، ۳ ستون اصلی تیم ملی در جام جهانی قبلی بودند که در این مسابقات به وضوح پایین‌تر از سطح خود ظاهر شدند.

در جامی که حسین طیبی غایب بود و فرهاد توکلی و محمد رضا سنگ سفیدی چنگی به دل نزدند، حضور فرهاد فخیم سی وهشت ساله هم کمکی به تیم نکرد و با مصدوم شدن او در میانه راه، دست ناظم الشریعه بسته‌تر از قبل شد. درخشش مسلم اولاد قباد و سعید احمدعباسی که جوان‌تر‌های تیم ملی در این مسابقات بودند، شاهد مثال دیگری از این واقعیت است که تیم ملی باید آماده دگردیسی شود و میدان را به جوان تر‌ها بدهد.

تغییر کادر یا تغییر نگاه کادر فنی؟

غیر از بازیکنان، به نظر می‌رسد کادر فنی تیم ملی نیز نیاز به تغییر نسل دارد. ۵ سال قبل که ناظم الشریعه سر مربی تیم ملی شد، انتقاد‌های زیادی به این انتخاب شد و در آن مقطع گفته می‌شد این انتخاب موقتی است، اما با نتایج خوبی که تیم ملی در جام جهانی و سپس آسیا گرفت، ناظم الشریعه و کادرش در تیم ملی باقی ماندند، ولی هیچ گاه از نگاه منتقدانه‌ای که به کیفیت و توانمندی آن‌ها وجود داشت، کم نشد.

در این اواخر غیر از بحث‌های فنی، موضوع مدیریت ناظم الشریعه در تیم ملی نیز مسئله منتقدان او شده بود که مصداق‌های آن را در همین جام جهانی با اتفاقاتی که درباره محمد رضا سنگ سفیدی افتاد، دیدیم. در این شرایط به نظر می‌رسد غیر از چند بازیکن اصلی تیم ملی، دوران ناظم الشریعه هم در تیم ملی تمام شده است و فدراسیون باید به دنبال یک ناظم جوان تر، با انگیزه‌تر و البته فنی‌تر بگردد.

شمسایی: باید تغییر نسل بدهیم و پای ضررش بایستیم

مسئله تغییر نسل بازیکنان و مربیان تیم ملی موضوعی است که حتی پیش از جام جهانی هم مطرح بوده و چندان ارتباطی به نتیجه گرفتن یا نگرفتن تیم ملی ندارد. با این همه بعد از ناکامی تیم ملی، طرف داران این نظریه بیشتر شده اند و آشکارا مواضع خود را مطرح می‌کنند.

یکی از این افراد، وحید شمسایی، اسطوره فوتسال ایران است که می‌گوید تیم ملی باید تغییر نسل بدهد و پای ضرر و زیان احتمالی اش نیز بایستد. معاون کمیته فوتسال با اشاره به اینکه مربیان و بازیکنان تیم ملی فوتسال زحمات خود را برای این تیم کشیده اند، گفت: باید هدفی برای خودمان ترسیم کنیم و پای ضررش هم بایستیم. زمانی که جوراندیرو به ایران آمد، کاریزمای لازم را برای سرمربیگری تیم ملی نداشت.

با این حال او بهترین بازیکنان را در رده پایه تربیت کرد که چندین سال از آن‌ها بهره بردیم. وی به بازی پایاپای تیم ملی ژاپن مقابل برزیل در دور یک هشتم نهایی جام جهانی اشاره و تصریح کرد: اگر از تیم‌های بزرگ برای هدفمندی الگوبرداری کنیم، برنده هستیم. ۶ بازیکن ژاپن در سال ۲۰۱۸، در تیم زیر ۲۱ سال این تیم به میدان می‌رفتند و در لیتوانی، دقایق زیادی کنار باتجربه‌ها بازی می‌کردند. آن‌ها شکست‌هایی خوردند و نتیجه ایده آل خود را مقابل برزیل گرفتند.

ازبکستان تغییر نسل داد، جوانان خود را به تیم ملی آورد و مزد زحماتش را گرفت. وی با تأکید بر لزوم جوان گرایی در تیم ملی تصریح کرد: در این موضوع نباید شک کرد. اگر این تیم به قهرمانی جهان هم می‌رسید، باز هم باید برنامه ریزی بلندمدت و هدفمندی تدارک می‌دیدیم. باید شروع به جابه جایی کنیم تا چند بازیکن باتجربه، کنار بازیکنان جوان به میدان بروند. تیم‌های آسیایی پیشرفت زیادی کرده اند و برای اولین بار، هر ۵ نماینده آسیا به یک هشتم نهایی رسیدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->